Hello

Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Author Topic: I\'ve got crapy picture....  (Read 1043 times)

Offline Ozon
  • Newbie
  • *
I\'ve got crapy picture....
« on: September 28, 2001, 12:11:42 AM »
My PS2 suports the tv with a crapy picture. I have a PAL PS2 and there is no real difference (in this matter) if i use a RGB cable or the videocable suplied with the PS2. The problem is that vertical edges are not sharp. They flicker in a zig zag maner. This only concerns the color. The black-white components of the picture seems to be stable. I have tried my PS2 on many different tvs including a ~2200€ Philips tv with the same result. I have had my tv to a repairman twice to fix the tv (since i first thougt it was the tv that was faulty) and the second time he tuned one of the Scartports to be able to handle the signal suported by the PS2. Then the picture was as good as you could expect. Unfortunately he could not do anything aboth the Scart that is able to handle both RGB and Y Cr Cb so i can only use the  RGB mode. Since the PS2 only suports Y Cr Cb when playing DVDs (if i doesn\'t *** it)this doesn\'t solve the problem. And even worse i plan to by a new tv and then the crapy picture may reapere again :(. When i was in the store to complain about it i noticed that the demo thing standing there had the exact same crapy picture. Acording to the importer of PS2s here in Sweden the crapy picture is because the games have the wrong resolution but that doesent explain why it\'s the same crappy picture in the PS2 console setup menues or that one of my Scarts could be modifyed to handle the signal does it?? I have come across two tvs that can handle the PS2 but most of the ones i have tried does show a crapy picture. Since even the demo thing in the store had the same crapy picture i thougt this might be a common problem to a lot of people but have not found a word about it on the net. Does anyone else have this problem?? It is verry obvius in Crazy Taxi but as said above showes even in the console setup menues. Does anyone know what\'s causing it and what can be done to fix it. I\'m not leaving my PS2 to a repairman (it\'s two years free waranty) untill i know they can do anyting about it since it takes about a mounth to get it back.

If you have text-tv on your tv you can check how sharp the picture can be by comparing the sharpnes of the text-tv picture and the picture on the PS2. They should be equaly sharp and stable if you use a RGB Scart cable so anythig else is not acceptable (according to me). For tvs using anything else than RGB (or Y Cr Cb) Scarts i think you could expect to have a porer picture.

Offline JP
  • Hero Member
    • http://
« Reply #1 on: September 28, 2001, 03:56:20 AM »
i have a 32" WS 100Hz digital samsung and the picture is pretty much crystal clear even when I\'m not using the RGB in. It looks spectacular when I use the RGB in though.

Offline Bossieman
  • Science nerd
  • Hero Member
« Reply #2 on: September 28, 2001, 04:30:11 AM »
Problemet kan vara att du har i inställningarna i PS2 satt output till composit Y, Pb och inte RGB. Sätt i PS2 setup output till RGB. Funkar inte detta sätt in scarten i den andra scarten på tv:n.
Skulle inte detta funka så har du ingen RGB kabel, kabeln som medföljer är ingen RGB cabel.
Jag har en 32 tumms Sony wide, jag använder Monstercables S-VHS kabel och den är oslagbar, ger bätter bild än min RGB kabel plus att jag kan se på DVD med den. Vad har du för TV, model och så?
Välkommen till forumet. Kul med svenskar här.
:nerd:

Offline Ozon
  • Newbie
  • *
« Reply #3 on: September 28, 2001, 05:54:53 AM »
Originally posted by Bossieman
Problemet kan vara att du har i inställningarna i PS2 satt output till composit Y, Pb och inte RGB. Sätt i PS2 setup output till RGB. Funkar inte detta sätt in scarten i den andra scarten på tv:n.
Skulle inte detta funka så har du ingen RGB kabel, kabeln som medföljer är ingen RGB cabel.
Jag har en 32 tumms Sony wide, jag använder Monstercables S-VHS kabel och den är oslagbar, ger bätter bild än min RGB kabel plus att jag kan se på DVD med den. Vad har du för TV, model och så?
Välkommen till forumet. Kul med svenskar här.
:nerd:

Jag har prövat allt!! Att ändra mellan RGB och Y Cr Cb gör ingen skillnad om man håller sig till den Scart som klarar båda moderna. På den andra som bara klarar RGB blir ju bilden gul/grönaktig vid Y Cr Cb vilket inte är så konstigt. Jag har två TV apparater hemma, en Thomson 28ws21e (28" WS) och en rutten Sanyo c14ea80h (typ 18" eller nått). Jag har även testat på en Philips 32PW9615 (32" WS) med superbild i övrigt och en Sony av okänd modell som de hade på Åhlens när jag var där och klagade. Alla dessa visar en dålig bild. Även på den demoanläggning de har på Åhlens här så är bilden oxå lika dålig så det var därför jag misstänkte att andra oxå skulle ha detta problem. Egmont (generalagenten i Sverige) har efter detta oxå varit på Åhlens och kollat på saken och de konstaterade att bilden var dålig men förklarade det med att spelen hade fel upplösning. Detta tror ju inte jag på efterom det även är dålig bild i inställningsmenyerna och på GT3. Dessutom gick det ju att specialanpassa en av mina Scartar.
På polarens Panasonic TX32PK20 (32" WS) och min gamla 21" Philips från 80talet är bilden dock bra.
På den typ av störningar (eller vad man nu ska kalla det) som det här är blir det heller ingen skillnad om jag använder den medföljande videokabeln (med eller utan Scartplugg) eller en nyköpt RGBkabel. Jag har inte testat med en S-VHS kabel än men inget tyder på att det skulle bli bättre med den. Det är inte direkt så att bilden är suddig som det brukar vara när den är dålig utan mer taggig i vertikalen. Jag har nu som sagt en Scart på min tv som funkar att spela på men vill jag kolla på DVD (vilket jag tänkte göra ikväll) så blir det till att byta till den andra Scarten som inte gick att specialanpassa. Dessutom vill jag ju kunna köpa en ny större tv nån gång....

Tycker det verkar som signalen ut från min PS2a (och den i demoanläggningen på Åhlens) på nått sätt är fel så att alla tvapparater inte klarar av att avkoda den korrekt. Det han gjorde när han specialanpassade min ena scart var att ändra nån spänningsnivå. Kolla gärna hur bilden ser ut nästa gån du passerar en sån där demoanläggning. Skulle vara intressant att veta om alla de har lika dålig bild som jag och den på Åhlens City här.

Offline Megiddo
  • Jr. Member
  • **
« Reply #4 on: September 28, 2001, 06:01:25 AM »
Que mala suerte:(
Satan tempts us to bring out the worst in us...God test\'s us to bring ou the best!

Offline Bossieman
  • Science nerd
  • Hero Member
« Reply #5 on: September 28, 2001, 09:04:44 AM »
På polarens Panasonic TX32PK20 (32" WS) och min gamla 21" Philips från 80talet är bilden dock bra.

Om detta stämmer så handlar det om din TV. DNågot är fel med den. Om du har bra bild på polarens TV så är det garanterat din TV. Jag sätter högernäven på det.

Offline Ozon
  • Newbie
  • *
« Reply #6 on: September 30, 2001, 10:13:01 PM »
Originally posted by Bossieman

Om detta stämmer så handlar det om din TV. DNågot är fel med den. Om du har bra bild på polarens TV så är det garanterat din TV. Jag sätter högernäven på det.

Man kan ju tycka det. Det var därför jag lämnade in min tv på lagning två ggr. Men sen har jag ju hittat två tvapparater till som inte gillar min PS2a. Sammanlagt är ställningen fyra som inte funkar och två som funkar så det verkar snarare som att de appararer som funkar är extra bra...

Har bestämt mig för att jag ska lämna in PS2an på översyn nu iaf så får man väl se vad som händer. Fast att vara utan i en månad blir inte kul. Skulle kunna sätta hur mycket som helst på att samma dag som jag lämnar inte den så dyker GT3 ratten äntligen upp i affären....

Offline THE EYE
  • ...is watching you !
  • Hero Member
« Reply #7 on: October 01, 2001, 01:05:35 AM »
EEYYYYY... write english... or better GERMAN !!! :D ;)

BTW: My picture is also sharp and clear !!! I´m using rgb...
\"...I wanna cast... MAGIC MISSILES...\"

Offline fastson
  • Keyser Söze
  • Legendary Member
« Reply #8 on: October 01, 2001, 01:16:51 AM »
THE EYE : Nr., innen hier sprechen wir nur Swedish. Erinnern Sie sich den an Schöpfer, Björn ist schwedisch. ;) (altavista)

Jag tror din PS2 är kaputt.. :(
Någonting med utaget där bak.

Upplösningen kan det inte bero på eftersom GT3 är ett massproducerat spel, och det skilljer sig inte nått från version till version.. (konsol till konsol)
\"Behold, my son, with how little wisdom the world is governed\"
-Axel Oxenstierna 1648

Offline Zolar
  • Hero Member
« Reply #9 on: October 01, 2001, 01:29:36 AM »
yo le gusta tortia y filletes y patata fritas.  Yo le gusta mucho pescado. :sconf: :D

Offline EmperorRob
  • Mr Sexual Harassment
  • Legendary Member
« Reply #10 on: October 01, 2001, 09:15:35 AM »
Me haggen bicken d1cken
This is America and I can still pay for sex with pennies

Offline fastson
  • Keyser Söze
  • Legendary Member
« Reply #11 on: October 01, 2001, 11:57:41 AM »
Originally posted by EmperorRob
Me haggen bicken d1cken

Hmmm.. Im sure you do.. And I dont want to know ;)
\"Behold, my son, with how little wisdom the world is governed\"
-Axel Oxenstierna 1648

Offline Falcon4
  • Old Member

• Hero Member
« Reply #12 on: October 01, 2001, 12:10:13 PM »
Originally posted by Zolar
yo le gusta tortia y filletes y patata fritas.  Yo le gusta mucho pescado. :sconf: :D

tambien me gusto mucho las papas fritas. Ellos hablan en un ligun you no comprende bien...¿verdad?
IM BACK. you have a problem with that? get in the back.

SMF spam blocked by CleanTalk